Dat maakte T-Mobile, onderdeel van Deutsche Telekom, donderdag 25 februari
bekend.

Het totaal aantal klanten daalde met ruim 13 procent, naar 4,6 miljoen. De
terugval is het gevolg van het opschonen van een groot aantal inactieve
prepaid nummers, laat T-Mobile weten. Het bedrijf sschrapte 900.000 nummers
waar een jaar lang niet mee gebeld of ge-sms’t was.

Nieuwe klanten lokken
Het aantal klanten met een abonnement , de belangrijkste inkomstenbron in de
mobiele telefonie, groeide echter. Eind 2009 had T-Mobile 2,4 miljoen
abonnees. Een jaar eerder waren dat er 2,26 miljoen.

Om nieuwe klanten te werven, doen telecombedrijven aanbiedingen, zoals gratis
of goedkope telefoons bij een nieuw abonnement. Deze uitgaven stegen in
2009. De SAC (Subscriber Acquisition Cost, geld om klanten te trekken) steeg
van 113 euro per klant in 2008 naar 120 euro in 2009.

T-Mobile bezuinigde iets op de kosten om klanten te behouden. De SRC
(Subscriber Retention Cost, investeringen om te voorkomen dat klanten
vertrekken) daalde van 185 euro naar 163 euro per klant.

Positief resultaat
De omzet van T-Mobile in Nederland bleef afgelopen jaar gelijk: 1,8 miljard
euro. De ebitda, de bedrijfswinst voor afschrijvingen, rente en belasting,
steeg met 22 procent naar 430 miljoen euro, een jaarrecord volgens T-Mobile.

Dataverkeer meer dan verdubbeld verdubbeld
Door mobiel internet op smartphones als de iPhone is het dataverkeer in 2009
meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder, meldt T-Mobile. In
2009 ging er maandelijks 200 Terabyte aan over het netwerk van T-Mobile. In
2009 was dat nog 67 Terabyte.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl